ပူအိုက္တဲ့ကာလမွာ ေရြးခ်ယ္သင့္တဲ့ အစားအစာ

ရာသီဥတုကလည္း တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သိသိသာသာပူလာခဲ့ၿပီေနာ္။ ရာသီဥတုက ပူလာတာနဲ႔အမွ် ဘာမွမလႈပ္ရွားရဘဲ ပင္ပန္းေနတာ၊ မူးေဝေအာ့အန္တာမ်ဳိးေတြက အလြယ္တကူျဖစ္ေလ့ရွိပါတယ္။ ဒီလိုမသက္မသာခံစားမႈေတြကို ေလ်ာ့ပါးေစဖို႔ဆိုရင္ က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီညြတ္စြာ စားေသာက္ေနထိုင္တတ္ဖို႔ လိုအပ္တယ္ဆိုတာ ပရိသတ္ႀကီးလည္း သိထားၿပီးသားျဖစ္မွာပါ။  

ပူျပင္းတဲ့ ရာသီဥတုေၾကာင့္ ခံစားရေလ့ရွိတဲ့ မအီမသာျဖစ္မႈေတြကို ေလ်ာ့ပါးသက္သာခ်င္တယ္ဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ္တြင္းကအပူေတြကို ဖယ္ရွားေပးၿပီး ခႏၶာကိုယ္အတြက္ ေရဓာတ္ကို ထုတ္ေပးႏိုင္တဲ့အျပင္ ေပါ့ပါးလြယ္ကူစြာအစာေခ်ဖ်က္လို႔ရတဲ့ အစားအစာမ်ဳိးကို ေရြးခ်ယ္စားသံုးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။


    

အလြယ္တကူအစာေခ်ဖ်က္ႏိုင္တဲ့ အစားအစာအုပ္စု ၃ အုပ္စုရွိပါတယ္။ 
    

ပထမအုပ္စုမွာေတာ့ငါး၊ အဆီနည္္းတဲ့ အသား၊ ဥအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ႏို႔နဲ႔ ပဲပိစပ္ထုတ္ကုန္ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒီအစားအစာေတြမွာ အသားဓာတ္ျမင့္မားစြာပါရွိပါတယ္။ ပူအိုက္တဲ့ ရာသီဥတုမွာလူရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ဟာ အသားဓာတ္ ပမာဏအေျမာက္အျမားကို စုပ္ယူစားသံုးႏိုင္တာေၾကာင့္ ရာသီဥတုပူလာတဲ့အခါ အသားဓာတ္ လံုလံုေလာက္ေလာက္ရရွိဖို႔က မျဖစ္မေနလိုအပ္လာတာမို႔ ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အစားအစာေတြကို ေရြးခ်ယ္စားသံုးသင့္ပါတယ္။
    

ဒုတိယအုပ္စုမွာေတာ့ ဆန္ျပဳတ္ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ပူျပင္းတဲ့ရာသီဥတုမွာ ဘိုစားပဲလို အစိမ္းေရာင္ရွိတဲ့ ပဲ၊ ပဲနက္ေစ့ ဒါမွမဟုတ္ ႏွမ္းနဲ႔ ျပင္ဆင္ခ်က္ျပဳတ္ထားတဲ့ ဆန္ျပဳတ္ေတြကပူအိုက္တဲ့ ရာသီဥတုမွာစားသင့္တဲ့ အစားအစာအျဖစ္ ထည့္သြင္းထားသင့္ေၾကာင္းေျပာပါရေစ။ 

လက္ေတြ႕က်က် ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အစိမ္းေရာင္ ဘိုစားပဲဆန္ျပဳတ္က ေႏြရာသီအတြက္ေတာ့ အေကာင္းဆံုးဆန္ျပဳတ္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဘိုစားပဲမွာ အသားဓာတ္မ်ဳိးစံုပါရွိတဲ့အျပင္ လက္စီတင္၊ ကယ္႐ိုတင္းဓာတ္္၊ ဘီတာမင္ဘီညႊန္႔ ေပါင္းအုပ္စုျဖစ္တဲ့ ႐ိုင္ဗိုဖလာဗင္၊ ဘီတာမင္ဘီအစုျဖစ္တဲ့ နီကိုတီးနစ္အက္ဆစ္ေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ဘိုစားပဲဆန္ျပဳတ္က ခႏၶာကိုယ္မွာရွိတဲ့ အပူေတြကို ဖယ္ရွားေပးပါတယ္။ ခုခံအားကို တိုးတက္ေစၿပီး အဆစ္ေရာင္ကိုက္ေရာဂါကို ကုသေပးႏိုင္ပါတယ္။ 
 

တကယ္လို႔ ဘိုစားပဲကိုမႀကိဳက္ဘူးဆိုရင္ အရသာရွိတဲ့ ဆီးသီးေဖ်ာ္ရည္ကိုလည္း ျမည္းစမ္းလို႔ရပါတယ္။ ဆီးသီးေျခာက္ေတြက ဘက္တီးရီးယားေတြကို တိုက္ဖ်က္တဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈေတြအေပၚ သက္ေရာက္ေစတာေၾကာင့္ ေရငတ္ျခင္းနဲ႔ ဝမ္းခ်ဳပ္ျခင္းကို ကူညီကာကြယ္ေပးႏုိင္ပါတယ္။ 

 ေႏြရာသီမွာစားသံုးသင့္တဲ့ ပဲေတြထဲကတစ္မ်ဳိးကို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပဲလြန္းျဖဴပါ။ သူကေတာ့ ဖုန္အထူဆံုး ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြထဲကတစ္မ်ဳိးပါ။ ေစ်းဝယ္ၾကတဲ့အခါ ပဲလြန္းျဖဴကို သန္႔ရွင္းရဲ႕လားဆိုၿပီး ၾကည့္တတ္ၾကေပမယ့္ သူ႔မွာ
ပါဝင္တဲ့ တခ်ဳိ႕ေသာအရာေတြကို ဖယ္ရွားလိုက္တာက အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္္ေစတတ္ပါတယ္။ 
  

 ေနာက္တစ္မ်ဳိးကေတာ့ ပဲပင္ေပါက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ပဲပင္ေပါက္ရဲ႕ ပင္ကိုယ္ဘဘာဝကိုက အေအးဓာတ္ရွိတဲ့ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ပါ။ အာဟာရဓာတ္ေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါရွိေနပါတယ္။ အရသာလည္းရွိတာေၾကာင့္ လူႀကိဳက္မ်ားတဲ့အစားအစာတစ္မ်ဳိးပါပဲ။ သဘာဝအတိုင္း စိုက္ပ်ဳိးရရွိတဲ့့ ပဲပင္ေပါက္ကိုလတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ အရည္ရႊမ္းေနတဲ့အခ်ိန္မွာ စားသံုးတာကေတာ့ စိတ္အခ်ရဆံုးပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ တခ်ဳိ႕လူေတြက ဓာတ္ေျမၾသဇာေတြကို အသံုးျပဳၿပီးပဲပင္ေပါက္ေတြ ပိုမိုႀကီးထြားေအာင္ စိုက္ပ်ဳိးၾကပါတယ္။ ဒီလိုပဲပင္ေပါက္ေတြကို စားသံုးမိရင္ အစာအဆိပ္သင့္တာမ်ဳိး ျဖစ္ေစတတ္ပါတယ္။ 


    

တတိယအုပ္စုကိုေျပာရရင္ေတာ့ လတ္ဆတ္တဲ့ ဟင္းသီးဟင္းရြက္နဲ႔ ဗီတာမင္ ႂကြယ္ဝတဲ့ သစ္သီးေတြဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 
    

သစ္ေတာ္သီးနဲ႔ စေတာ္ဘယ္ရီနဲ႔ ဖရဲသီးတို႔လို ေျမေလွ်ာက္ပင္ကေနသစ္သီး၊ သခြားသီး၊ ဖ႐ံုသီး၊ ဘူးသီးစတဲ့ ဟင္းခ်က္စားတဲ့ အသီးေတြကိုစားေပးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ခႏၶာကိုယ္ကို လန္းဆန္းတက္ႂကြေစတဲ့အျပင္ အစာစားခ်င္စိတ္ကိုလည္း တိုးေစမွာျဖစ္ပါတယ္။ သခြားသီးေတြ စားမယ္ဆိုရင္ ဂ႐ုတစိုက္ေဆးေၾကာျခင္းမရွိတာနဲ႔ အခြံႏြာလိုက္တာက အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတတ္တာကို သတိျပဳေစလိုပါတယ္။ မိမိစားသံုးတဲ့ အစားအစာေတြထဲမွာ ဟင္းခတ္အေမႊးအႀကိဳင္ 
ေတြကိုလည္းေပါင္းထည့္ၿပီး စားသံုးႏုိင္ပါေသးတယ္။ အစပ္အရသာရွိတဲ့ ၾကက္သြန္ျဖဴနဲ႔ ရွာလကာရည္တုိ႔ကလည္း ဗိုင္းရပ္(စ)ေတြကို ဖယ္ရွားေပးႏိုင္ၿပီးအစာေခ်စနစ္ကို တိုးတက္ေစပါတယ္။


 

ေႏြရာသီမွာအခါးဓာတ္ရွိတဲ့ အစားအစာေတြကိုလည္း စားေပးသင့္ပါတယ္။ ခါးသက္သက္ အရသာရွိတဲ့ အစားအစာေတြထဲမွာ  ႏိုက္ထ႐ိုဂ်င္ေအာ္ဂဲနစ္ ျဒပ္ေပါင္းပါရွိၿပီး ပူူပူေလာင္ေလာင္ အစားအစားေတြကေတာ့ ကိုယ္တြင္းအပူကို ဖယ္ရွားေပးဖို႔ ကူညီေပးႏိုင္ၿပီး ေသြးလည္ပတ္မႈကို လႈံ႔ေဆာ္ေပးကာေသြးေၾကာေတြကို ျပန္႔ကားေစပါတယ္။ 
    

ပူျပင္းတဲ့ ေႏြရာသီအတြက္ က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီညြတ္တဲ့ ေသာက္သံုးစရာအျဖစ္ လက္ဖက္ရည္ကို ေရြးခ်ယ္သင့္ပါတယ္။ ေဆးဖက္ဝင္လက္ဖက္ရည္၊ လက္ဖက္စိမ္းလက္ဖက္ရည္နဲ႔ကမ္မိုမိုင္ လက္ဖက္ရည္တို႔က ေႏြရာသီမွာ ေရငတ္တာကိုေလ်ာ့ပါးေစႏုိင္ၿပီး အျမင္အာ႐ံုကို တိုးတက္ေစတဲ့အျပင္ ဆီးလည္းရႊင္ေစပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေဆးဖက္ဝင္ လက္ဖက္ရည္ကကင္ဆာေရာဂါကို ကာကြယ္တဲ့အျပင္ သြားေတြပ်က္စီးျခင္းကိုလည္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။


    ေရခဲမုန္႔နဲ႔ ဆိုဒါပါတဲ့ အခ်ဳိရည္ေတြကေတာ့ ပူအိုက္တဲ့ ရာသီဥတုမွာေလ်ာ့ၿပီး သံုးေဆာင္သင့္တဲ့ အစားအစာေတြပါ။ ပူျပင္းတဲ့ ရာသီဥတုက ေရခဲမုန္႔နဲ႔ အခ်ဳိရည္ကို ပိုၿပီးေတာင့္တေစပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ေရခဲမုန္႔ေတြနဲ႔ အခ်ဳိရည္ေတြကို စုပ္ယူရတာက ခႏၶာကုိယ္ကိုထိခိုက္ေစပါတယ္။ ေရခဲမုန္႔စားတဲ့အခါ အစာအိမ္နဲ႔ အူတို႔ရဲ႕ အပူခ်ိန္ကိုနိမ့္က်တာေၾကာင့္ ဝမ္းပ်က္ဝမ္းေလွ်ာျဖစ္ေစၿပီး အစာအိမ္ကုိကိုက္ခဲနာက်င္ေစတတ္ပါတယ္။ ဆိုဒါေသာက္ျခင္းကေတာ့ သရက္ရြက္နဲ႔ အစာအိမ္ကို ထိခိုက္ေစတဲ့အျပင္ အစာစားခ်င္စိတ္ကိုေလ်ာ့နည္းေစၿပီးအစာအိမ္နဲ႔ အူတို႔ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို ဆိုးက်ိဳးသက္ေရာက္ေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပူအိုက္တဲ့ရာသီေတြမွာမရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ အာဟာရေတြကို ေပးစြမ္းၿပီးက်န္းမာေရးေကာင္းမြန္
ေစဖို႔ဆိုရင္ ဆိုဒါလိုအခ်ဳိရည္ေတြအစား သစ္သီးေဖ်ာ္ရည္နဲ႔ ေရကိုေသာက္သံုးေပးဖို႔ တိုက္တြန္းလုိပါတယ္။ 


    

မိမိကုိယ္တုိင္နဲ႔ မိသားစုရဲ႕ က်န္းမာေရးကို ကာကြယ္ဖို႔ဆိုရင္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္တစ္မ်ဳိးတည္းကို အခ်ိန္အၾကာႀကီး စားသံုးတာထက္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္အမ်ဳိးမ်ဳိးကို စားသံုးေပးတာက ပိုေကာင္းပါတယ္။ အစားအစာေတြကို မခ်က္ျပဳတ္ခင္နဲ႔ မစားသံုးခင္မွာ ေရာဂါျဖစ္ပြားေစတတ္တဲ့အရာေတြကိုဖယ္ရွားဖို႔အတြက္ ေသေသခ်ာခ်ာ ေဆးေၾကာသန္႔စင္ေပးသင့္ပါတယ္။ အစာစားၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ထူးဆန္းတဲ့ လကၡဏာမ်ဳိးေတြ႕ရတယ္ဆိုရင္ ကၽြမ္းက်င္တဲ့ ဆရာဝန္ဆီကို အခ်ိန္မီသြားေရာက္ ျပသသင့္ေၾကာင္းကိုလည္း အၾကံျပဳလုိပါတယ္။ 


  

 ေနာက္ၿပီး ပူေလာင္အိုက္စပ္တဲ့ ရာသီဥတုကေခၽြးထြက္လြန္ၿပီး ေရဓာတ္ခမ္းေျခာက္တာမ်ဳိး ျဖစ္ေစတတ္ပါတယ္။ ျမင့္မားတဲ့ အပူခ်ိန္ေၾကာင့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြ ပံုမမွန္တာ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပူလာတဲ့အခါ ပူပူစပ္စပ္အစားအစာေတြျဖစ္တဲ့ ဟင္းလ်ာေတြ၊ သစ္ၾကံပိုးေခါက္၊ စမုန္စပါး၊ ေလးညင္း၊ ဖာလာ၊ ဂ်င္း၊ စပါးလင္၊ င႐ုတ္ေကာင္း၊ နႏြင္း၊ ၾကက္သြန္၊ ၾကက္သြန္ျဖဴ အစရွိတာေတြကို အလြန္အမင္းစားသံုးတာမ်ဳိး မလုပ္သင့္ပါဘူး။  မီးကင္ထားတဲ့ အစားအစာေတြနဲ႔ ဆီေၾကာ္ အစားအစာေတြကိုလည္း ေရွာင္ရွားသင့္ပါတယ္။ အတိုင္းအတာနဲ႔ စားသံုးသင့္တဲ့  အျခားအစားအစာေတြလည္း ရွိပါေသးတယ္။ အဲ့ဒါအတြက္ေတာ့ cashew nuts ၊ မီးကင္ထားတဲ့ ေျမပဲ၊ ဖ႐ံုေစ့၊ ဖရဲေစ့၊ ေနၾကာေစ့၊ ေထာပတ္၊ ဒိန္ခဲ၊ ခ်ဳိလြန္းတဲ့ မုန္႔ခ်ဳိေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ 

Ref : Kinds of Food That Should Be Eaten In Hot Seasons