ဗီတာမင္ေအ ျဖည့္စြက္စာ (သို႔) သခြားေမႊးသီး

ကယ္လိုရီပါ၀င္မႈနည္းၿပီး အာဟာရဓာတ္မ်ားမ်ားပါ၀င္တဲ့ အစားအစာဆိုတာနဲ႔ သခြားေမႊးသီးကို ပထမဆံုး ေရြးခ်ယ္မိမွာပါလို႔  Academy of Nutrition and Dietetics မွ ေျပာေရးဆိုခြင့္ ရွိသူ တစ္ဦးလည္းျဖစ္ နာမည္ႀကီး အာဟာရေဗဒပညာရွင္ တစ္ဦးလည္း ျဖစ္သူ Heather Mangieri က ဆိုပါတယ္။ လွီးၿပီးသား သခြားေမႊးသီး တစ္ပန္းကန္လံုးစာမွာ ကယ္လိုရီ ၅၅ ေလာက္သာပါၿပီး သင့္အတြက္ ေန႔စဥ္လိုအပ္တဲ့ အာဟာရဓာတ္မ်ားထဲက ဗီတာမင္ ေအ ၁၀၀% ၊ ဗီတာမင္ စီ ၅၀ % ၊အမွ်င္ဓာတ္ ၁.၅ ဂရမ္ နဲ႔ တစ္ရက္စာအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ပိုတက္ဆီယမ္ေတြ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သခြားေမႊးသီးရဲ႕ Phytonutrient အမ်ဳိးအစား Beta-Carotene ပါဝင္မႈက လိေမၼာ္သီးထက္ ျမင့္မားေနတာကို သိပၸံပညာရွင္ေတြ ေတြ႕ရွိခဲ့ ၿပီးေနာက္မွာ သခြားေမႊးသီးက စူပါ သီးႏွံစာရင္းကို အလိုအေလ်ာက္ ဝင္သြားပါေတာ့တယ္။ ဒီလို စူပါသီးႏွံစာရင္းဝင္ သခြားေမႊးသီးမွာ သဘာဝအတိုင္းပါရွိေနတဲ့ အာဟာရဓာတ္မ်ားက သင့္ရဲ႕က်န္းမာေရးကို ဘယ္လိုအက်ဳိးျပဳေနပါသလဲ ။ 

ကင္ဆာေရာဂါကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္
သခြားေမႊးသီးမွာ ခႏၶာကုုိယ္အတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ beta-Carotene အမည္ရ carotenoid အမ်ဳိးအစား အာဟာရဓာတ္ ႂကြယ္၀စြာပါ၀င္ပါတယ္။ အဆိုပါ beta-Carotene ဟာ ဗီတာမင္ ေအ ျဖစ္ေပၚဖိုု႔အတြက္ အဓိကအေရးပါ တဲ့ ဓာတ္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး ကင္ဆာ အမ်ဳိးအစား တစ္ခ်ဳိ႕ျဖစ္ႏိုုင္ေခ်ကိုု ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏိုုင္တဲ့ Antio-xidant ဂုုဏ္သတၱိကုုိလည္း ပိုုင္ဆိုုင္ထားပါတယ္။ လတ္လတ္ဆက္ဆက္ သခြားေမႊးသီးမွာ ေတြ႕ရတတ္တဲ့ phytochemicals အမည္ရ ဓာတ္ေပါင္းမွာ အႀကိတ္အခဲျဖစ္ေပၚျခင္းကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္စြမ္းရွိေနတာကိုလည္း သုေတသီေတြ ရွာေဖြေတြ႕ရွိထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ က်န္းမာေရးကိုု ထိခိုုက္ေစၿပီး ေနာက္ဆက္တြဲ ကင္ဆာေရာဂါေတြအထိပါ ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္တဲ့ Free Radical ေတြ ဓာတ္တိုးျခင္းကုုိ တားဆီးေပးႏိုင္တဲ့ ကိရိယာတစ္ခုလို အာနိသင္မ်ဳိးလည္း သခြားေမႊးသီးမွာရွိေနပါတယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြ ဆုိထားပါေသးတယ္။ 

ကိုယ္ခံအားကို ပိုမိုေကာင္းမြန္ေစပါတယ္ 
သခြားေမႊးသီးမွာ Beta-carotene နဲ႔ Phytochemical တိုု႔လုိ ဓာတ္ေပါင္းမ်ားအျပင္ Free Radical ေတြကို ဆန္႔က်င္တိုက္ထုတ္ေပးႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ဗီတာမင္ စီ လည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ဗီတာမင္ စီက ေသြးျဖဴဥဆဲလ္ေတြ ထုုတ္လုုပ္မႈကိုု တိုုးတက္ေ ကာင္းမြန္ေစေအာင္ လႈံ႕ေဆာ္ေပးၿပီး ကိုယ္ခံအားစနစ္ကို အားေကာင္းလာေအာင္ လုုပ္ေဆာင္ေပးႏုိင္တဲ့ ဗီတာမင္တစ္မ်ဳိးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ခံအားစနစ္ေကာင္းမြန္ေနၿပီဆိုုရင္ ဘက္တီးရီးယားနဲ႔ ဗိုင္းရပ္စ္ကူးစက္မႈေတြ၊ အျခားခႏၶာကိုယ္ကို အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတဲ့ ျပင္ပက ပစၥည္းေတြ၀င္ေရာက္လာမႈေတြကိုု အလြယ္တကူ ျပန္လွန္တုိက္ထုတ္ႏိုင္မွာျဖစ္ၿပီး ပိုမိုက်န္းမာတဲ့ ကိုယ္ခႏၶာကိုု ပိုုင္ဆိုုင္လာႏိုုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သခြားေမႊးသီးမွာသင့္ရဲ႕ကိုုယ္ခံစြမ္းအားကိုု ျမႇင့္တင္ေပးႏိုုင္တဲ့ အစြမ္းရွိတယ္လိုု႔ ဆိုုႏိုင္ပါတယ္။ 

အသားအေရကို လွပေစပါတယ္ 
သခြားေမႊးသီးဟာ beta-carotene ကို ႂကြယ္၀စြာရရွိႏိုုင္တဲ့ ရင္းျမစ္ျဖစ္ပါတယ္။ သဘာ၀အစားအစာေတြမွာ ေတြ႕ရတဲ့ ဗီတာမင္ ေအ ရဲ႕ ေရွ႕ေျပးအာဟာရဓာတ္ျဖစ္တဲ့ beta-carotene ကို စားသံုးျခင္းက ျဖည့္စြက္ဗီတာမင္ ေအ သံုးစြဲျခင္း ထက္ ပိုၿပီး ေဘးအႏၲရာယ္ကင္းပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုုေတာ့ သင္စားသံုုးလိုုက္တဲ့ beta-carotene ဓာတ္ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား ခႏၶာကိုယ္က အဆိုပါဓာတ္ကုိ ဗီတာမင္ ေအ အျဖစ္ လိုအပ္သေလာက္သာေျပာင္းလဲ သံုးစြဲမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုေျပာင္းလဲသြားတဲ့ ဗီတာမင္ ေအ က  အေရျပားထံသို႔ တိုက္႐ိုက္ေရာက္ရွိသြားၿပီး အေရျ ပားရဲ႕ အေျမႇးပါးက ပ်က္စီးသြားတဲ့ ဆဲလ္ေတြ အသစ္ျပန္္လည္ျဖစ္ေပၚဖို႔နဲ႔ လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ ႀကီးထြားလာေစဖို႔ လႈံ႕ေဆာ္ေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆိုပါ အေရျပားရဲ႕ အေပၚဆံုးအလႊာက အေျမႇးပါးဟာျပင္ပက အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတဲ့ အရာေတြကို ကာကြယ္ေပးမွာျဖစ္ၿပီး အရြယ္မတိုုင္ခင္ အိုမင္းရင့္ေရာ္လာတာမ်ဳိးကိုလည္း တားဆီးေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္အသားအေရ လွပဖို႔အတြက္လည္း သခြားေမႊးသီးကို စားသံုးေပးႏိုင္ပါတယ္။ 

စိတ္ဖိစီးမႈကို သက္သာေစပါတယ္ 
ပိုတက္ဆီယမ္က သခြားေမႊးသီးမွာ အဓိက ေတြ႔ရွိရတဲ့ သတၱဳဓာတ္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ ပိုတက္ဆီယမ္ သတၱဳဓာတ္က ေသြးေၾကာေတြကို ေပ်ာ့ေျပာင္းေစႏိုင္တဲ့ အာနိသင္ရွိတာေၾကာင့္ ေသြးဖိအားကို ေလ်ာ့က်ေစႏိုင္စြမ္းနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ သတၱဳဓာတ္ တစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ ေသြးဖိအားက စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္ေစျခင္းနဲ႔ ဆက္စပ္လ်က္ရွိၿပီး ေသြးဖိ
အားျမင့္ျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္ေစတဲ့ ေဟာ္မုန္း Cortisol ထုတ္လုပ္မႈကိုပါ တိုးေစတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ပိုတက္ဆီယမ္က ေသြးဖိအားကို ေလ်ာ့က်ေစႏိုင္႐ံုသာမက ေသြးစီးဆင္းႏႈန္းကိုပါ ေကာင္း
မြန္ေစႏိုင္တဲ့ အာနိသင္ရွိတာေၾကာင့္ ဦးေႏွာက္ထံသို႔ ေအာက္စီဂ်င္ေတြ ပိုမိုေရာက္ရွိေစႏိုင္တာေၾကာင့္ စိတ္အာ႐ံုကို ေအးေဆးတည္ၿငိမ္ေစၿပီး စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ေျပေလ်ာ့သက္သာေစ ႏိုင္ပါေသးတယ္။ ေသြးတြင္းမွာ ဖိစီးမႈျဖစ္ေပၚေစတဲ့ ေဟာ္မုန္းေတြ ေလ်ာ့က်သြားတာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ စိတ္ပူပန္မႈ ျဖစ္ျခင္းနဲ႔ ဆက္စပ္လ်က္ရွိတဲ့ ေ၀ဒနာ မ်ားလည္း သက္သာသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

Antioxidant ဂုဏ္သတၱိ 
ဗီတာမင္ ေအေရာ စီပါ သင့္ခႏၶာကိုယ္ကို ပိုမိုက်န္းမာတဲ့ အေနအထားျဖစ္ေအာင္ ကူညီေပးႏိုင္တဲ့ antioxidant အမ်ဳိးအစားမ်ားျဖစ္ၾကပါ တယ္။ antioxidant ဆိုတာ ျပင္ပက ၀င္ေရာက္
လာတဲ့ ခႏၶာကိုယ္က ဆဲလ္ေတြကို ဆိုးက်ဳိးျဖစ္ေစႏိုင္ေသာ  Free Radical ေတြ ဓာတ္တိုးျခင္းကို ဆန္႔က်င္တဲ့ ေမာ္လီက်ဴးမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ Free Radical ေတြ ဓာတ္တိုးျခင္းေၾကာင့္ ကင္ဆာ၊ ႏွလံုး
ေရာဂါနဲ႔ အ႐ိုးအဆစ္အျမစ္ေရာင္ေရာဂါ စတဲ့ နာတာရွည္ေရာဂါမ်ားနဲ႔ အသက္အႏၲရာယ္ကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏိုင္တဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ဳိးမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗီတာမင္ ေအ နဲ႔ စီ ပါ၀င္တဲ့ အစားအစာမ်ားစားသံုးျခင္းက အဆိုပါျဖစ္စဥ္မ်ား ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိခဲ့ရင္ ေလ်ာ့က်ေစ
ႏိုုင္သလို တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း ကာကြယ္ၿပီးသားလည္း ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ သခြားေမႊးသီးမွာ အဆိုပါ ဗီတာမင္ေတြ ပါ၀င္ေနတာေၾကာင့္ သင့္အတြက္ေရြးခ်ယ္သင့္တဲ့ အစားအေသာက္စာရင္းမွာ ထည့္သြင္းထား 
ႏိုင္ပါတယ္။ 

Ref;Organic Facts