ကေလးကို ႏို႔တိုက္ေနစဥ္မွာ ဒါေတြေရွာင္ပါ

သင္က စားသံုးလိုက္တဲ့ အစားအေသာက္မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စိုးရိမ္ပူပန္ေနရတဲ့ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ကာလ ကိုးလနီးပါးအခ်ိန္ကို မၾကာခင္ကမွ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ မိခင္တစ္ဦးျဖစ္ပါသလား။ ဒါဆိုရင္ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ သင္က ေမြးကင္းစ ကေလးေလးကို ႏို႔တိုက္ေကၽြးရေတာ့မယ့္ ႏို႔တိုက္မိခင္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒီကာလက သင္စားသံုးလိုက္တဲ့ အစားအေသာက္မ်ားထံမွ မိခင္နဲ႔ကေလးအတြက္ လိုအပ္တဲ့ အာဟာရဓာတ္ေတြ လံုလံုေလာက္ေလာက္ ရရွိဖို႔ အေရးႀကီးတဲ့ကာလျဖစ္သလို သင္စားသံုးလိုက္တဲ့ အစားအေသာက္ေတြမွာပါဝင္တဲ့ ဘယ္လို ဓာတ္မ်ဳိးမဆို မိခင္ႏို႔မွတစ္ဆင့္ ကေလးဆီကိုေရာက္ရွိသြားမွာျဖစ္တာေၾကာင့္ ကေလးရဲ႕တံု႔ျပန္ပံုေတြကို မ်က္ေခ်မျပတ္ ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာရမယ့္ကာလလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ သင့္ရဲ႕အစားအေသာက္ေတြကို စိုးရိမ္ပူပန္ေနရတဲ့ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္ကေန  အစားအေသာက္စာရင္းကို စိစစ္ၿပီး စားသံုးရေတာ့မယ့္ ႏို႔တိုက္ေကၽြးခ်ိန္ဆိုတဲ့ အခ်ိန္အပိုင္းအျခားကို ေရာက္ရွိသြားတယ္လို႔ပဲ အၾကမ္းဖ်င္း ဆိုၾကပါစို႔။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္မိခင္ေတြလိုပဲ ႏို႔တိုက္မိခင္ေတြမွာလည္း ကေလးကို ႏို႔တိုက္ေကၽြးေနခ်ိန္မွာ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္ အစားအေသာက္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ သင္ရဲ႕ ကေလးကိုႏို႔တိုက္ေကၽြးေနစဥ္ကာလအတြင္း ဘယ္လိုအစားအေသာက္မ်ားကို ေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ လိုအပ္ပါသလဲ။

ကဖိန္း
ႏို႔တိုက္မိခင္တစ္ေယာက္ ညဘက္မွာ ဆက္တိုက္ ၈ နာရီျပည့္ေအာင္ အိပ္ရတယ္လို႔ ေျပာ လာရင္ ဒါဟာ ပံုျပင္တစ္ပုဒ္ပါ။ ႏို႔စို႔အရြယ္ကေလးငယ္ရွိတဲ့ မိခင္တစ္ေယာက္ဟာ အိပ္ေရးပ်က္ရတဲ့ ညေတြကို ရင္ဆိုင္ေနရမွာ ေသခ်ာသေလာက္ပါပဲ။ အိပ္ေရးမဝလို႔ မၾကည္မလင္ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္နဲ႔ခႏၶာကိုယ္ကို ျပန္လည္လန္းဆန္းေစဖို႔ ကဖိန္းဓာတ္ကို ေတာင့္တမိေကာင္း ေတာင့္တမိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စိတ္မေကာင္းစရာက ကိုယ္ဝန္ေဆာင္နဲ႔ ႏို႔တိုက္မိခင္ေတြကို ဆရာဝန္ေတြ ေရွာင္ၾကဥ္ခိုင္းတဲ့ အစားအေသာက္မ်ား စာရင္းမွာ ကဖိန္းဓာတ္ပါဝင္တဲ့ အစားအေသာက္မ်ား ပါဝင္ေနပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ကဖိန္းဓာတ္ ဥပမာ ေကာ္ဖီခပ္ေပ်ာ့ေပ်ာ့တစ္ခြက္ေလာက္က ေဘးကင္းေကာင္း ေဘးကင္းႏိုင္ေပမဲ့ ေကာ္ဖီမွာပါဝင္တဲ့ ကဖိန္းဓာတ္က ကေလးငယ္ေလးကိုတိုက္ေကၽြးမယ့္ မိခင္ရဲ႕ ႏို႔ထဲကိုေရာက္ရွိသြားမွာကိုေတာ့ သတိျပဳဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကေလးေတြရဲ႕ခႏၶာကိုယ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အေျခအေနအရ ကဖိန္းဓာတ္ကို လက္ခံဖို႔ အဆင္သင့္မျဖစ္ေသးတာေၾကာင့္ သူတို႔အတြက္ ႏို႔ထဲက
တစ္ဆင့္ ပါလာတဲ့ကဖိန္းဓာတ္က လံုးဝအႏၲရာယ္ကင္းတဲ့ အေနအထားမဟုတ္ဘူးလို႔ ပညာရွင္ေတြ သတိေပးထားပါတယ္။ ကဖိန္းဓာတ္က ခႏၶာကိုယ္ ထဲမွာ အခ်ိန္အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ အာနိသင္က်န္ရွိတတ္တာေၾကာင့္ ေကာ္ဖီေသာက္လိုတဲ့ ဆႏၵရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ေတာင္ သင့္ရဲ႕ကေလးအိပ္ေပ်ာ္ၿပီးေနာက္ ဒါမွမဟုတ္ နာရီအနည္းငယ္အတြင္း ကေလးကို ႏို႔တိုက္ဖို႔ မလိုေလာက္ေသးတဲ့ အခ်ိန္အပိုင္းအျခားထိ ေစာင့္ၿပီးမွ ေကာ္ဖီေသာက္သင့္တယ္လို႔ အၾကံျပဳထားပါတယ္။ 

ငါး
သင္ဖတ္လိုက္ရတဲ့ စားလံုးက မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ငါး အမ်ဳိးအစားအကုန္လံုးကို ဆိုလိုေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ငါးအမ်ဳိးအစားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက က်န္းမာေရးအတြက္ အလြန္သင့္ေတာ္တာေၾကာင့္ အသားထက္ ငါးကို ပိုမိုစားသံုးဖို႔ တိုက္တြန္းထားတာမ်ဳိးေတာင္ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္နဲ႔ ႏို႔တိုက္ေနစဥ္ကာလမွာ ပင္လယ္စာအခ်ဳိ႕နဲ႔ ငါးအမ်ဳိးအစားတစ္ခ်ဳိ႕ကိုေတာ့ သင္ေရွာင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ငါးေတြမွာ မာက်ဴရီပါဝင္မႈ ျမင့္မားၿပီး အဆိုပါ မာက်ဴရီဓာတ္က ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္ သေႏၶသားရဲ႕ ဦးေႏွာက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ထိခိုက္မႈျဖစ္ေစႏိုင္သလို ႏို႔တိုက္ေနခ်ိန္မွာလည္း ကေလးရဲ႕က်န္းမာေရးကို အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင္ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္တုန္းက ဆရာဝန္ညႊန္ၾကားတဲ့ ငါးစားသံုးမႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းေတြကို ကေလးကို ႏို႔တိုက္ေနစဥ္မွာလည္း သတိထား လိုက္နာတာက အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါတယ္။ 

ေခ်ာကလက္
လံုးဝ မစားသင့္တဲ့ အစားအစာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေခ်ာကလက္မွာ ကဖိန္းဓာတ္ပါဝင္တာေၾကာင့္ ကေလးကိုႏို႔တိုက္ေနစဥ္မွာ ေရွာင္သင့္တဲ့ အစားအေသာက္တစ္မ်ဳိးလို႔ သတ္မွတ္လို႔ရပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ ႏို႔တိုက္မိခင္ေတြမွာေတာ့  ေခ်ာကလက္စားသံုးျခင္းက ကေလးကိုဝမ္းေလွ်ာတာမ်ဳိး ျဖစ္ေစႏိုင္တာေၾကာင့္ သတိထားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အကယ္၍ သင္ေခ်ာကလက္စားၿပီး မၾကာခင္ ကေလးကိုႏို႔တိုက္မိမယ္၊ ေနာက္ပိုင္းကေလးဝမ္းသြားတဲ့အခါမွာ ဝမ္းပ်က္တဲ့ လကၡဏာေတြ ေတြ႕လာရတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ႏို႔တိုက္ေနစဥ္ကာလတစ္ေလွ်ာက္ ေခ်ာကလက္ကို လံုးဝေရွာင္လိုက္ပါလို႔ ပညာရွင္ေတြ အၾကံေပးထားပါတယ္။

နံနံပင္၊ ပူစီနံ
နံနံပင္နဲ႔ ပူစီနံရြက္ေတြကလည္း ႏို႔တိုက္ မိခင္ေတြ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္ အစားအေသာက္မ်ား စာရင္းမွာပါဝင္ပါတယ္။ အဆိုပါ အရြက္ႏွစ္မ်ဳိးလံုးမွာ စားသံုးၿပီးေနာက္ မိခင္ျဖစ္သူရဲ႕ ႏို႔ထြက္ႏႈန္းကို က်ဆင္းေစႏိုင္တဲ့ ျပႆနာရွိေနပါတယ္။ ပမာဏ အနည္းငယ္ေလာက္စားသံုးျခင္းက သိသာတဲ့သက္ေရာက္မႈမ်ဳိး မျဖစ္ေစႏိုင္တာမွန္ေပမဲ့ နံနံပင္ သို႔ ပူစီနံ စားသံုးၿပီးေနာက္ သင့္ရဲ႕ႏို႔ထြက္ႏႈန္းကို သတိထားေစာင့္ၾကည့္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ ကေလးက အရင္ထက္အခ်ိန္ၾကာၾကာ ႏို႔စို႔ တာ၊ မၾကာခဏ ျပန္ဆာတာမ်ဳိး စတဲ့လကၡဏာေတြျပလာတာမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ ပမာဏအနည္းငယ္ပဲ စားသံုးသည္ျဖစ္ေစ အဆိုပါအရြက္ေတြက သင့္ရဲ႕ႏို႔ထြက္ႏႈန္းကို က်ဆင္းေစတယ္ဆိုတာ ညႊန္ျပေနတယ္လို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ေတာ့ ႏို႔တိုက္ ေကၽြးေနတဲ့ကာလမွာ နံနံပင္နဲ႔ ပူစီနံစားသံုးမႈကို ခဏ နားထားလိုက္သင့္ပါတယ္။

ႏို႔နဲ႔ ႏို႔ထြက္ပစၥည္းမ်ား
မိခင္ျဖစ္သူစားသံုးလိုက္တဲ့ အစားအေသာက္မ်ားေၾကာင့္ ကေလးငယ္ေတြမွာ သက္ေရာက္မႈရွိေစတဲ့ အစားအေသာက္မ်ားစာရင္းမွာ ထိပ္ဆံုးက ရွိေနတာက ႏို႔နဲ႔ ႏို႔ထြက္ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ ကေလးငယ္ေတြဟာ မိခင္ႏို႔မဟုတ္တဲ့ အျခားႏို႔နဲ႔ႏို႔ထြက္ပစၥည္းမ်ားမွာပါတဲ့ အာဟာရဓာတ္ေတြကို လက္ခံဖို႔ အဆင္သင့္မျဖစ္ေစပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မိခင္ျဖစ္သူက အဆိုပါအစားအေသာက္မ်ားကို စားသံုးၿပီးေနာက္ ကေလးငယ္ကို ႏို႔တိုက္တဲ့အခါ ကေလးေတြမွာ မအီမသာျဖစ္တာ၊ အေရျပားမွာ အနီကြက္ေလးေတြ ေပၚလာတာ၊ မအိပ္ႏိုင္တာ စတဲ့ လကၡဏာေတြျပလာမယ္ဆိုရင္ သင့္ကေလးရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္နဲ႔ စနစ္က ႏို႔နဲ႔ႏို႔ထြက္ပစၥည္းေတြကို လက္မခံလိုတဲ့ တုန္႔ျပန္မႈေတြျပဳလုပ္တာလို႔ ယူဆရပါမယ္။ ဒါဆိုရင္ေတာ့ ႏို႔တိုက္ေနစဥ္ ကာလမွာ အဲဒီအစားအစာေတြကို ေရွာင္ရပါေတာ့မယ္။

အယ္လ္ကိုေဟာ
အယ္လ္ကိုေဟာ ပါဝင္တဲ့ ဘယ္လို အစားအေသာက္မ်ဳိးကိုမဆို ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္မွာ လံုးဝ(လံုးဝ) ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို မိခင္တိုင္းသိရွိၿပီးသားျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ကေလးကို ႏို႔တိုက္ေနတဲ့ ကာလမွာလည္း အယ္လ္ကိုေဟာက မိခင္ေတြေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္ နံပါတ္(၁) အရာ ျဖစ္ေနဆဲပါပဲ။ အယ္လ္ကိုေဟာက သင့္ရဲ႕ႏို႔မွ တစ္ဆင့္ကေလးထံကိုေရာက္ရွိႏိုင္ၿပီး ျပင္းထန္တဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ဳိးေတြကို ျဖစ္ေပၚ ေစႏိုင္ပါတယ္။ လံုးဝေရွာင္ႏိုင္ရင္အေကာင္းဆံုးျဖစ္ၿပီး အကယ္၍ သင္က အယ္လ္ကိုေဟာပါဝင္တဲ့ အေဖ်ာ္ယမကာ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကို ေသာက္မိမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အယ္လ္ကိုေဟာဓာတ္ သင့္ရဲ႕ခႏၶာကိုယ္နဲ႔စနစ္ထဲမွာ မက်န္ေတာ့တဲ့ အခ်ိန္မွသာ ကေလးကို ႏို႔ျပန္တိုက္သင့္ပါတယ္။ အယ္လ္ကိုေဟာက သင့္ရဲ႕ေသြးထဲမွာ ၁နာရီကေန ၂ နာရီအထိရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္မွာေတာ့ သင့္ရဲ႕ခႏၶာကိုယ္ထဲကို ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ဘယ္အရာမဆို အခ်င္းမွတစ္ဆင့္ ကေလးဆီကို တိုက္႐ိုက္ေရာက္ရွိမွာျဖစ္တာေၾကာင့္ အယ္လ္ကိုေဟာပါဝင္တဲ့ အရာေတြက လံုးဝ(လံုးဝ) မထိသင့္တဲ့ အရာမ်ားျဖစ္ပါတယ္။

Citrus အုပ္စုဝင္အသီးမ်ား
ႏို႔စို႔အရြယ္ ကေလးငယ္တစ္ေယာက္ရဲ႕ အစာေခ်လမ္းေၾကာင္းနဲ႔ အစာေခ်စနစ္က ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ အေနအထားမွာပဲ ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိခင္ျဖစ္သူစားသံုးလိုက္တဲ့ အစားအေသာက္ေတြထဲမွာပါဝင္တဲ့ အခ်ဳိ႕ေသာဓာတ္ ေပါင္းေတြက မိခင္ႏို႔မွ တစ္ဆင့္ ကေလးငယ္ေလးဆီကိုေရာက္ရွိၿပီး ကေလးေလးရဲ႕ အစာေခ်လမ္းေၾကာင္းကို မသက္မသာျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ အထူး သျဖင့္ Citrus အုပ္စုဝင္အသီးေတြျဖစ္တဲ့ သံပုရာသီး၊ လိေမၼာ္သီး စတဲ့အသီးေတြက ကေလးေတြရဲ႕ နုနယ္တဲ့ အစာေခ်စနစ္အတြက္ေတာ့ ျပင္းထန္တဲ့ အစားအစာမ်ားလို႔ ဆိုရမွာပါ။ အကယ္၍ အခ်ဥ္ဓာတ္ကို အာသီသရွိေနတယ္ဆိုရင္ အက္ဆစ္ဓာတ္အနည္းငယ္ေပ်ာ့တဲ့ နာနတ္သီး၊ သရက္သီးမွည့္ စတာေတြကို အစားထိုးစားသံုးေပးၾကည့္ပါလို႔ အၾကံျပဳခ်င္ပါတယ္။

Ref; Foods to Avoid While Breastfeeding