ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိး : က်န္းမာေရးအာနိသင္နဲ႔ သတိထားရမယ့္ျပႆနာမ်ား

ပ႐ိုတိန္း၊ အမွ်င္ဓာတ္၊ ဗီတာမင္ B ၊ သံဓာတ္၊ ပိုတက္ဆီယမ္ စတဲ့ အာဟာရဓာတ္ေတြ ႂကြယ္ဝစြာပါဝင္ၿပီး အဆီပါဝင္မႈနည္းတဲ့ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးဟာ ကမာၻေပၚမွာ စားသံုးမႈအမ်ားဆံုး အစားအေသာက္အုပ္စုထဲမွာပါဝင္ပါတယ္။ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ က်န္းမာေရးကိုအေထာက္အကူျပဳတဲ့ အာနိသင္ေတြ ပါဝင္ၿပီး ဘယ္လိုအစားအေသာက္မ်ဳိးနဲ႔မဆို တြဲဖက္လို႔ရတာက သူ႔ရဲ႕အားသာခ်က္ျဖစ္ၿပီး စားသံုးမႈမ်ားရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းအရင္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပဲမွာ ကာဗုိဟိုက္ၿဒိတ္နဲ႔ ကစီဓာတ္ႂကြယ္ဝစြာ ပါဝင္သလို၊ ဗီတာမင္နဲ႔ သတၱဳဓာတ္ေတြ ၊Antioxidant အာနိသင္ေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အျခား ဟင္းသီးဟင္းရြက္အုပ္စုမ်ားနဲ႔ မတူတဲ့အခ်က္ကပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ ပ႐ိုတိန္းဓာတ္ႂကြယ္ဝစြာ ပါဝင္ျခင္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဆီဓာတ္နည္းပါးကာ ကိုလက္စထေရာလံုးဝမပါတဲ့ ပဲ စားသံုးျခင္းကေနရရွိမယ့္ ပ႐ိုတိန္းဓာတ္က အျခားေသာအသားမ်ားကို အေျခခံၿပီးရရွိမယ့္ ပ႐ိုတိန္း ဓာတ္မ်ားထက္ပိုၿပီး ထူးျခားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီအဖိုးတန္တဲ့ အစားအစာမွာ က်န္းမာေရးေကာင္း က်ဳိးေတြအျပင္ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ က်န္းမာေရးကိစၥမ်ားနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး သတိထားရမယ့္ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာ အခ်ဳိ႕လည္းရွိေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးစားသံုးျခင္းကေနရရွိမယ့္ က်န္းမာေရးအက်ဳိးျပဳအာနိသင္မ်ားနဲ႔ ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရွိတဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာ အခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ ရပါတယ္။

က်န္းမာေရး အာနိသင္မ်ား
ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးကို သင့္ရဲ႕အစားအေသာက္ေတြထဲမွာ မၾကာမၾကာထည့္သြင္းစားေသာက္ေပးျခင္းျဖင့္ သင့္ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ လိုအပ္တဲ့ အာဟာရဓာတ္မ်ားကိုျဖည့္တင္းၿပီးသား ျဖစ္ေစသလို ပဲမွာပါဝင္တဲ့ အခ်ဳိ႕ေသာ ဓာတ္ေပါင္းမ်ားက တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ ေရာဂါမ်ားကိုပါ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ၿပီး သားျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။

ႏွလံုးေရာဂါ
ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ သုေတသနေပါင္းမ်ားစြာျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ ရရွိလာတဲ့ အခ်က္အလက္မ်ားအရ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးကို မၾကာခဏ စားသံုးေပးေလ့ရွိတဲ့သူေတြဟာ ပဲစားသံုးမႈနည္းတဲ့ လူမ်ားနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ႏွလံုးေရာဂါျဖစ္ႏိုင္ေခ် ပိုမိုနည္းပါးတာကိုေတြ႕ရွိခဲ့ရတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဆိုပါ ႏွလံုးေရာဂါကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္တဲ့ ဂုဏ္သတၱိက ပဲေတာင့္ရွည္မ်ဳိးႏြယ္မ်ားမွာ ေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့ Phytochemicals လို႔ေခၚတဲ့ ဇီဝဓာတ္ေပါင္းတစ္မ်ဳိးေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ ပညာရွင္မ်ားယူဆထားပါတယ္။ Phytochemical က အပင္မ်ားမွာေတြ႕ရတတ္တဲ့ ဓာတ္ေပါင္းတစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး ဒီဓာတ္ေပါင္းမွာ ႏွလံုးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ေရာဂါမ်ားကို တိုက္ခိုက္ကာကြယ္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့အျပင္ အျခားေသာ က်န္းမာေရးအက်ဳိးျပဳ အာနိသင္မ်ားလည္း ရွိေနပါတယ္။

ကင္ဆာ
ပဲအမ်ဳိးအစားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ မ်ားျပားလွစြာေသာ ကင္ဆာေရာဂါအုပ္စုကြဲမ်ားကို တိုက္ခိုက္ႏိုင္တဲ့ သဘာဝဓာတုဓာတ္ပစၥည္းေတြ ပါရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ကင္ဆာျဖစ္ႏိုင္ေခ်ကို ေလ်ာ့နည္းေစတဲ့ အပင္မ်ားမွာေတြ႔ရတဲ့ crysta lline compound အမ်ိဳးအစား Isoflavones နဲ႔  Phytosterols စတဲ့ဓာတ္ေပါင္းေတြ ပဲမွာပါဝင္ၿပီး အဆိုပါဓာတ္ေပါင္းေတြေၾကာင့္ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးက ကင္ဆာေရာဂါကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္တဲ့ အစားအေသာက္အုပ္စုစာရင္းထဲကိုေရာက္ရွိေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ 
ကိုလက္စထေရာ
ပဲစားသံုးျခင္းအားျဖင့္ ေပ်ာ္ဝင္အမွ်င္ဓာတ္လို႔ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာရမယ့္ Soluble Fibre ကို ခႏၶာကိုယ္က ရရွိႏိုင္ပါတယ္။ အဆိုပါအမွ်င္ဓာတ္ က ေသြးတြင္း ကိုလက္စထေရာပမာဏကို ထိန္းညႇိ ေပးရတဲ့ျဖစ္စဥ္မွာ အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ကေန ပါဝင္ေနတယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြဆိုထားပါတယ္။ တစ္ရက္ကို အမွ်င္ဓာတ္ ၁ဝ ဂရမ္ခန္႔စားသံုးေပးျခင္းျဖင့္ LDL Cholesterol ၁ဝရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ ေလ်ာ့နည္းေစႏိုင္တယ္လို႔သိရပါတယ္။ခန္႔မွန္းေျခအားျဖင့္ ဗိုလ္စားပဲျဖဴ ပန္းကန္တစ္ဝက္ခန္႔မွာ ေပ်ာ္ဝင္အမ်ွင္ဓာတ္ ၁ဝ ဂရမ္ခန္႔ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္ရဲ႕ေသြးတြင္းကိုလက္စထေရာပမာဏကို က်န္းမာေရးနဲ႔ညီညြတ္တဲ့ အတိုင္းအတာအတြင္း ထိန္းသိမ္းထားလိုတယ္ဆိုရင္ သင့္ရဲ႕အစားအေသာက္စာရင္းထဲမွာ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးကို မၾကာခဏဆိုသလို ထည့္သြင္းစားသုံးေပးသင့္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြအၾကံျပဳထားပါတယ္။ 

ဆီးခ်ဳိေဝဒနာ
ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးက ဆီးခ်ဳိေဝဒနာခံစားေနရသူေတြအတြက္ အလြန္အားထားရတဲ့ အစားအစာတစ္မ်ဳိးျဖစ္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ သာမန္ကာဗိုဟိုက္ၿဒိတ္စားသံုးၿပီးေနာက္ ဂလူးကို႔စ္ ႐ုတ္တရက္ ျမင့္မားလာတဲ့ ျပႆနာမ်ဳိးျဖစ္ႏိုင္ေပမဲ့ ပဲစားသံုးျခင္းကေနရရွိတဲ့ ပ႐ိုတိန္းနဲ႔ ကာဗိုဟုိက္ၿဒိတ္ကေတာ့  ခႏၶာကိုယ္တြင္းမွာ ဂလူးကို႔စ္ထုတ္လုပ္မႈကို ပံုမွန္အေနအထားမွာ ထိန္းသိမ္းေပးထားႏိုင္ တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြရွင္းျပထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပဲစားသံုးျခင္းက ဆီးခ်ဳိေရာဂါရဲ႕ ေနာက္ဆက္တြဲေရာဂါလကၡဏာကို ထိန္းခ်ဳပ္ေျဖရွင္း ေပးႏုိင္တယ္လို႔ ဆိုႏုိင္ပါတယ္။

ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ရွိတဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာမ်ား
အျခားေသာအစားအေသာက္မ်ားလိုပါပဲ။ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ က်န္းမာေရးကုိ အက်ဳိးျပဳတဲ့ အာနိသင္မ်ားစြာ ပါဝင္ေနသလို အခ်ဳိ႕ေသာ အေျခ အေနေတြမွာ က်န္းမာေရးကိုထိခိုက္ေစႏိုင္တဲ့ ျပႆနာတစ္ခ်ဳိ႕လည္းရွိေနပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က်န္းမာေရး ျပႆနာရွိၿပီးသားသူေတြမွာ ပဲစားသံုးျခင္းေၾကာင့္ က်န္းမာေရးအေျခအေနကို ပိုၿပီးဆိုးရြားသြားေစႏိုင္တာမ်ဳိး ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ က်န္းမာေရးနဲ႔ အာဟာရေဗဒဆိုင္ရာကၽြမ္းက်င္ပညာ ရွင္မ်ားသတိေပးထားတာရွိပါတယ္။

 

ေခါင္းတစ္ျခမ္းကိုက္ေရာဂါ
လူတစ္ခ်ဳိ႕မွာ ပဲ အမ်ဳိးအစားတစ္မ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ဓာတ္မတည့္တဲ့ တံုံ႔ျပန္မႈမ်ဳိးရွိႏိုင္ၿပီး ေခါင္းတစ္ျခမ္းကိုက္တဲ့ ေဝဒနာကိုျဖစ္ေပၚေစႏိုင္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြသတိေပးထားပါတယ္။

ဗီတာမင္စုပ္ယူမႈကို ဟန္႔တားျခင္း
အခ်ဳိ႕ေသာ ပဲအမ်ဳိးအစား - ဥပမာ ပဲပိစပ္မွာ စားသံုးလိုက္တဲ့ အစားအေသာက္မ်ားဆီမွ Betacarotene ၊ Vitamin B12 နဲ႔ Vitamin D စတဲ့ အာဟာရဓာတ္ေတြကို ခႏၶာကိုယ္က စုပ္ယူတဲ့ျဖစ္စဥ္ကို အဟန္႔အတားျဖစ္ေစတဲ့ ဓာတ္ပစၥည္း
ေတြပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခ်က္ျပဳတ္လိုက္တဲ့အခါ အပူခ်ိန္ေၾကာင့္ အဆိုပါဓာတ္ပစၥည္းေတြ အားျပယ္သြားၿပီး ဗီတာမင္ေတြစုပ္ယူမႈကုိ အနည္းငယ္သာ အေႏွာင့္အယွက္ေပးႏိုင္ေတာ့တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြ ဆိုထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပဲပိစပ္
စားသံုးမႈက ဗီတာမင္ေတြကို ဆံုး႐ႈံးေစႏိုင္တယ္ဆိုတာကိုေတာ့ သတိထားဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ ဆက္ လက္သတိေပးထားပါတယ္။ 

ေဂါက္ေရာဂါ
ေဂါက္ေရာဂါခံစားေနရတဲ့သူမ်ားအတြက္ေတာ့ တစ္ခ်ဳိ႕ေသာ ပဲေတြက စားသံုးဖို႔မသင့္ဘူးလို႔ ကၽြမ္းက်င္သူေတြ သတိေပးထားပါတယ္။ ပဲလံုး၊ ပဲေတာင့္ရွည္၊ ပဲနီကေလးနဲ႔ အျခားေသာ ပဲအမ်ဳိး အစားေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ Purine လို႔ေခၚတဲ့ Uric Acid ကိုဓာတ္တိုးေစတဲ့ crystalline compound ျမင့္မားစြာ ပါဝင္တာေၾကာင့္ ေရာဂါအေျခအေနကို ပိုၿပီးဆိုးရြားေစႏိုင္တာေၾကာင့္ ဆရာဝန္နဲ႔တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးၿပီးမွ စားသံုးသင့္တယ္လို႔ အၾကံျပဳထားပါတယ္။ 

Ref;Reader’s Digest