အလွအပနဲ႔ က်န္းမာေရးအတြက္ အားထားစရာ “ဒိန္ခ်ဥ္”

    ဆိတ္သားေရအိတ္ထဲ ထည့္ထားတဲ့ႏို႔ေတြ၊ အိတ္ထဲက ဘက္တီးရီးယားေတြေၾကာင့္  ႏို႔ကေနတစ္ဆင့္ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဒိန္ခ်ဥ္ဟာသမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္အေရႀကီးတဲ့ အခန္းက႑ကေန ပါ၀င္ခဲ့ပါ တယ္။ ေရွးေခတ္အိႏၵိယစာေပေတြမွာ ပ်ားရည္နဲ႔ ေရာထားတဲ့ ဒိန္ခ်ဥ္ကို နတ္ေဆးသဖြယ္ “The food of the gods” လို႔ ေခၚထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ၁၉၀၀ ျပည့္ႏွစ္ကစလို႔ ယေန႔အထိ ဥေရာပ၊ အာရွအလယ္ပိုင္း၊ အေနာက္ပိုင္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ အိႏၵိယႏိုင္ငံေတြမွာ ဒိန္ခ်ဥ္ကို အဓိက အစားအစာအျဖစ္ စားသံုးၾကပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ ဗီတာမင္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ သတၱဳဓာတ္အဖံုဖံု ကံုလံုစြာ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ အလြယ္တကူေခ်ဖ်က္ႏိုင္တဲ့ ပ႐ိုတင္းပါ၀င္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ကုိလက္စထေရာ ပမာဏကို ထိန္းညိႇရာမွာ အလြန္အေထာက္အကူျပဳႏိုင္တဲ့ ဂုဏ္သတၱိလည္း ရွိပါတယ္။ ကိုယ္ခံအားစနစ္ကို ေကာင္းမြန္ေစသလို ေသြးတိုးေရာဂါလိုမ်ဳိး က်န္းမာေရး ျပႆနာေတြ ကိုလည္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ သြားနဲ႔အ႐ိုးေတြကို ခိုင္မာေစႏိုင္တဲ့ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ အသားအေရကို လွပေခ်ာေမြ႔ေစႏိုင္တဲ့ အာနိသင္လည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ ပါ၀င္တဲ့ ဗီတာမင္နဲ႔ သတၱဳဓာတ္ေတြက သင့္ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ က်န္းမာေရးအပါအ၀င္ အလွအပအတြက္ပါ ဘယ္လိုအက်ဳိးျပဳႏိုင္ သလဲဆုိတာကို ရွာေဖြေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။

ဆံပင္နဲ႔ အသားအရည္အတြက္ အဖိုးတန္ အာနိသင္
    ဒိန္ခ်ဥ္ကို က်န္းမာသန္စြမ္းတဲ့ ဆံပင္နဲ႔ လွပၾကည္လင္တဲ့ အသားအေရအတြက္ အစြမ္းထက္လက္နက္လို႔ အလွအပနဲ႔ အာဟာရေဗဒဆိုင္ရာ ကၽြမ္းက်င္သူေတြက ေျပာဆိုေလ့ရွိၿပီး အလွအပျမတ္ႏိုးသူမ်ားလည္း ေထာက္ခံထားၾကပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္ကို လိမ္းေပးျခင္းက ၀က္ျခံေတြကို သက္သာေစႏိုင္သလို အသားအေရနီရဲေရာင္ရမ္းျခင္းကုိလည္း သက္သာေစႏိုင္ေၾကာင္း ေလ့လာမႈေတြျပဳလုပ္ၿပီး သက္ေသျပႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္ကို အသံုးျပဳၿပီး မ်က္ႏွာအသားအေရကို ထိန္းသိမ္းကုသတဲ့အခါ ေခၽြးေပါက္ေတြကို က်ဥ္းေစၿပီး ေနေလာင္ျခင္း၊ ပတ္၀န္းက်င္ညစ္ညမ္းမႈaၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အမည္းစက္ေလးေတြကိုလည္း သက္သာေစႏိုင္တယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ အသားအေရကို ၾကည္လင္ၿပီး ၀င္းပေစႏိုင္တယ္လုိ႔
လည္း သိရပါတယ္။ ဆံပင္ရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ဆိုရင္ေတာ့ ေဗာက္ေတြမျဖစ္ေအာင္ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ၿပီး ဦးေရးျပားယားယံျခင္းကို သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္ကို အေရျပားနဲ႔ ဆံပင္ေတြေပၚ ကို တိုက္႐ိုက္လိမ္းက်ံၿပီး ဆယ့္ငါးမိနစ္ခန္႔အ ၾကာမွာ ၾကက္သီးေႏြးေရနဲ႔ ျပန္ေဆးခ်လိုက္႐ံုပါပဲ။ ေျပာင္းလဲသြားတဲ့ အသားအေရနဲ႔ ဆံပင္ေတြရဲ႕ အထိအေတြ႔ကို သင္ကိုယ္တိုင္ ျပဳလုပ္ၾကည့္မွ လက္ေတြ႕သိႏိုင္မွာပါ။

ႂကြယ္၀တဲ့ သတၱဳဓာတ္မ်ား
    ႏို႔မွတစ္ဆင့္ျပဳလုပ္ရရွိတဲ့ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ ႏို႔ရဲ႕အဓိကအာနိသင္ ကယ္လ္ဆီယမ္ ႂကြယ္၀စြာပါ၀င္ ဆဲျဖစ္ပါတယ္။ ကယ္လ္ဆီယမ္ဟာ အ႐ိုးနဲ႔ သြားေတြ ၾကံ႕ခိုင္ဖို႔မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ ဓာတ္တစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ ကယ္လ္ဆီယမ္ လံုေလာက္စြာမရရွိ
ထားဘူးဆိုရင္ ေသြးဆံုးၿပီး အမ်ဳိးသမီးေတြမွာ အ႐ိုးပြေရာဂါ ခံစားရႏိုင္ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ ပိုတက္ဆီယမ္နဲ႔ မဂၢနီဆီယမ္လို သတၱဳဓာတ္ေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ပိုတက္ဆီယမ္က အာ႐ံုေၾကာေတြ ရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ၿပီး ခႏၶာ
ကိုယ္ရဲ႕ ေရဓာတ္မွ်ေျခကို ပံုမွန္အတိုင္းျဖစ္ေန ေအာင္ ထိန္းသိမ္းေပးပါတယ္။ မဂၢနီဆီယမ္က ေတာ့ ကယ္လ္ဆီယမ္လိုပဲ အ႐ုိးက်န္းမာေရးအ တြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒိန္ခ်ဥ္က သင့္အ႐ိုးနဲ႔ သြားေတြအတြက္ အေထာက္အကူ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဗီတာမင္မ်ား
    ဒိန္ခ်ဥ္မွာ ဗီတာမင္ B2 ၊ B12 ပမာဏ မ်ားျပားစြာပါ၀င္ပါတယ္။ ဗီတာမင္ B2 က အာ႐ံုေၾကာစနစ္၊ အျမင္အာ႐ံုနဲ႔ အသားအေရ က်န္းမာေရးတို႔အတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ ဗီတာမင္ျဖစ္ပါတယ္။ ဗီတာမင္ B2 ကေတာ့ အ႐ိုးေတြ
က်န္းမာဖို႔ အဓိကလိုအပ္တဲ့ ဗီတာမင္ အမ်ဳိးအစား ျဖစ္သလို ဗီတာမင္ B2 ခ်ဳိ႕တဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ေသြးအားနည္းေရာဂါျဖစ္ပြားေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဒိန္ခ်ဥ္မွာ ဗီတာမင္ D နဲ႔ E လည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ဗီတာမင္ D ကိုလည္း ခႏၶာကိုယ္က အ႐ိုးေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ လိုအပ္ၿပီး ဗီတာမင္ E က ေတာ့ က်န္းမာလွပတဲ့ အသားအေရအတြက္ မရွိမျဖစ္ပါပဲ။

Pro-biotic ဂုဏ္သတၱိ
    ဒိန္ခ်ဥ္ရဲ႕ ေနာက္ထပ္ အက်ဳိးေက်းဇူးက ေတာ့ ႏြားႏို႔မွာ ပါ၀င္တဲ့ Lactose လို႔ေခၚတဲ့ သၾကားဓာတ္ကို မေခ်ဖ်က္ႏိုင္တဲ့ လူေတြ ႏြားႏို႔အစား ဒိန္ခ်ဥ္ကို အစားထိုးစားသံုးႏိုင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏြားႏို႔မွာ ပါ၀င္တဲ့ ပ႐ိုတင္းက အစာေခ်
ဖ်က္ဖို႔ ခက္ခဲေသာ္လည္း ဒိန္ခ်ဥ္ရဲ႕ ပ႐ိုတင္းအမ်ဳိး အစားကေတာ့ အက်ဳိးျပဳဘက္တီးရီးယားေတြရဲ႕ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း ၿဖိဳခြဲထားမႈေၾကာင့္ ေခ်ဖ်က္ဖို႔ ပိုမိုလြယ္ကူပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ႏြားႏို႔ရဲ႕ပ႐ိုတင္းကို အစာမေခ်ဖ်က္ႏိုင္တဲ့ သူေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ့ကယ္လ္ဆီယမ္၊ ဗီတာမင္ေတြနဲ႔ သတၱဳဓာတ္ေတြ ကို ဒိန္ခ်ဥ္အစားထိုးစားသံုးျခင္းျဖင့္ ရရွိႏိုင္ပါတယ္။ ႏြားႏို႔မွ ဒိန္ခ်ဥ္ျဖစ္လာရတာက  အဓိကအားျဖင့္  Lactic Acid Bacteria မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ဒီဘက္တီးရီးယားေတြက “Pro-biotic” ကို ထုတ္လုပ္ေပးပါတယ္။ အာနိသင္ေတြကေတာ့ ၀မ္းခ်ဳပ္ျခင္း၊ ၀မ္းပ်က္၀မ္းေလွ်ာျခင္း၊အူမႀကီးကင္ဆာ၊ ၀မ္းေဖာ၀မ္းေရာင္ျဖစ္ျခင္း စတာေတြကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစာအိမ္အနာျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ H. pylori ဘက္တီးရီးယား ကူးစက္ျခင္းကိုလည္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ အခန္႔မသင့္ရင္ ဒီပိုးမႊားကူးစက္ခံရမႈကေန အစာအိမ္ကင္ဆာေရာဂါအထိေတာင္ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါ တယ္။ “Pro-biotic”ဂုဏ္သတၱိက သင့္ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ခုခံအားစနစ္ကိုလည္း ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။

ေသြးတိုးနဲ႔ ႏွလံုးေရာဂါ
    ႏို႔နဲ႔ ႏို႔ထြက္ပစၥည္းမ်ားကို ပံုမွန္စားသံုးေပး ျခင္းက ေသြးတိုးျခင္းကုိ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဆီပါ၀င္မႈျမင့္မားတာေၾကာင့္ ႏို႔နဲ႔ ႏို႔ထြက္ပစၥည္းမ်ား အမ်ားအျပားစားသံုးျခင္းကို ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္ကေတာ့ ႁခြင္းခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္ကအဆီပါ၀င္မႈနည္းပါးတာေၾကာင့္  သင္ေရြးခ်ယ္သင့္ တဲ့ အစားအစာျဖစ္ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္ ပံုမွန္စားသံုးတဲ့လူေတြရဲ႕ ေသြးတြင္းမွာ Low-density lipoprotein (LDL) ပါ၀င္မႈ အဆင့္နိမ့္တာကို
ေတြ႔ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိုလက္စထေရာမ်ား ျပားမႈေၾကာင့္ ေသြးတြင္းအဆီခဲၿပီး ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ႏွလံုးေသြးေၾကာဆိုင္ရာေရာဂါမ်ားကို ဒိန္ခ်ဥ္ပံုမွန္စားသံုးေပးျခင္းျဖင့္ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။

ခံတြင္းအနံ႔ဆိုးကို သက္သာေစႏိုင္ျခင္း
    ဒိန္ခ်ဥ္က ခံတြင္းအနံ႔နံျခင္းကို ကုသရာမွာအစြမ္းထက္တဲ့ သဘာ၀ေဆးတစ္လက္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒိန္ခ်ဥ္စားေပးျခင္းက ခံတြင္းအနံ႔ဆိုးကို ၈၀% နဲ႔ အထက္သက္သာေစႏိုင္တယ္လို႔ စမ္း သပ္မႈေတြအရ ေတြ႕ရွိခဲ့ရပါတယ္။ သြားခ်ိဳးကပ္ ျခင္း၊ သြားဖံုးေရာင္ျခင္း စတဲ့ခံတြင္းနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ျပႆနာေတြကို လည္း ဒိန္ခ်ဥ္ပံုမွန္စားေပးျခင္းျဖင့္ ကာကြယ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

Ref;    Organic Facts