ဣတိၳယတို႔ရဲ႕ နာက်င္မႈကင္းတဲ့ ရက္စြဲမ်ား

အရြယ္ေရာက္ၿပီး မိန္းမသားတိုင္း ေရွာင္လြဲလို႔မရဘဲ ျပကၡဒိန္ေပၚက အနီေရာင္ရက္စြဲမ်ားကို လစဥ္ၾကံဳေတြ႔ ျဖတ္သန္းရတာက မိန္းမသားတို႔ရဲ႕ ဓမၼတာျဖစ္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတက္၊ လုပ္ငန္းခြင္
၀င္ ၊ အိမ္ေထာင္ရွင္ စတဲ့ ဘ၀ေနထိုင္မႈ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ ေန႔စဥ္အလုပ္မ်ားေနတဲ့ မိန္းမတိုင္းအတြက္ အနည္းငယ္ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္စရာ အခ်ိန္အခါသမယဆိုလည္း မမွားပါဘူး။ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕
ေဟာ္မုန္း အေျပာင္းအလဲေၾကာင့္ အဲဒီကာလေတြဟာ စိတ္မၾကည္မလင္နဲ႔ အလိုမက်မႈေတြမ်ားတဲ့ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။  ဘာအလုပ္မွ မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ေလာက္ေအာင္ ကိုက္ခဲနာက်င္
တဲ့ ေ၀ဒနာကိုပါ ထပ္ဆင့္ခံစားရၿပီဆိုရင္ျဖင့္ အိပ္ရာထဲမွာ အကိုက္အခဲ ေပ်ာက္ေဆးအကူအညီနဲ႔ အခ်ိန္ေတြကို ျဖတ္သန္း႐ံုမွတစ္ပါး အျခားေရြးခ်ယ္စရာမရွိတဲ့ ကာလေတြကိုလည္း အမ်ဳိးသမီးတိုင္း
တစ္ႀကိမ္တစ္ခါေတာ့ ၾကံဳဖူးေကာင္း ၾကံဳဖူးပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္ အဆိုပါေန႔ရက္ေတြကို သက္သက္သာသာနဲ႔ ျဖတ္သန္းႏိုင္ဖို႔ ပညာရွင္ေတြ အၾကံေပးထားတဲ့ အခ်က္အလက္ အနည္းငယ္ကို People ရဲ႕
စာဖတ္သူ အမ်ဳိးသမီးမ်ားအတြက္ ေ၀မွ်ေပးခ်င္ပါတယ္။

အႀကိဳ လကၡဏာမ်ား (Premenstrual syndrome (PMS) )
Premenstrual syndrome (PMS) ဆိုတာကို ရာသီမေပၚခင္ အႀကိဳလကၡဏာမ်ားလို႔ ဆိုပါစို႔။ ေယဘူယ် လကၡဏာမ်ားကေတာ့  အလြယ္တကူေဒါသထြက္ျခင္း၊ စိတ္မၾကည္လင္ျခင္း၊ စိတ္ဓာတ္က်ျခင္း၊ ရင္သားေတြတင္းၿပီး နာလာျခင္း၊ အဆစ္အျမစ္နဲ႔ ႂကြက္သားေတြ နာက်င္ျခင္း၊ ေခါင္းကိုက္ျခင္း၊ ပံုမွန္ထက္ အစားစားခ်င္စိတ္ ျဖစ္လာျခင္း၊ ေမာပန္းျခင္း၊ ၀က္ျခံေတြ ထြက္လာျခင္း စတဲ့ လကၡဏာေတြ ျပေလ့ရွိပါတယ္။ ရာသီခ်ိန္မတိုင္ခင္ တစ္ပတ္ေလာက္ အလိုမွာ ၀မ္းဗိုက္ေနရာ တစ္၀ိုက္တင္းၿပီး ေဖာင္းလာတာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ေလ့ရွိပါတယ္။ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ Premenstrual syndrome (PMS) ေတြ တူညီေလ့ မရွိေသာ္လည္း အထက္ေဖာ္ျပပါ လကၡဏာေတြက  သင့္ရဲ႕ ရာသီစက္၀န္းလည္ပတ္ပံုကို ေျခရာခံႏိုင္မယ့္ ေယဘူယ်လကၡဏာေတြျဖစ္ၿပီး ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈေတြ ျပဳလုပ္ထားဖို႔ သတိေပးခ်က္ေတြလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

 

နာက်င္မႈ သက္သာေစဖို႔

ေလ့က်င့္ခန္း 

ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ဖို႔ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာက ဒီအခ်ိန္ကာလမွာ မၾကားခ်င္ဆံုးအရာ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သင္ခံစားရမယ့္ ၀မ္းဗိုက္နားတစ္၀ိုက္ ကိုက္ခဲနာက်င္မႈကို သက္သာေစႏိုင္တဲ့ ေလ့က်င့္ခန္းမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ စိတ္၀င္စားေကာင္း စိတ္၀င္စားသြားႏိုင္ပါတယ္။ ပံုမွာ ျပထားသလို နံရံေတြေပၚမွာ ေျခေထာက္ေတြကို ေထာင္ထားတဲ့ ေယာဂပံုစံတစ္မ်ဳိးက အမ်ိဳးသမီးတိုင္း ေရွာင္လြဲလို႔မရတဲ့ လစဥ္ဓမၼတာေပၚစဥ္ ခံစားရတဲ့ ၀မ္းဗိုက္ကိုက္ခဲနာက်င္မႈကို သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။

ေရေႏြးအိတ္ကပ္ေပးျခင္း
    မခံမရပ္ႏိုင္ေအာင္ ဗိုက္နာေနတယ္ဆိုရင္ ေတာ့ ေရေႏြးပုလင္း (သို႕) ေရေႏြးအိတ္ကို ၀မ္းဗိုက္ေနရာမွာ ကပ္ထားေပးႏိုင္ပါတယ္။ အပူနဲ႔ ထိေတြ႔လိုက္တာေၾကာင့္ နာက်င္ေနတဲ့ သင့္ရဲဲ႕ ႂကြက္သားေတြကို ေျပေလ်ာ့သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။ အပူေၾကာင့္ နာက်င္ေနတဲ့ ႂကြက္သားေတြဆီကို ေသြးစီးဆင္းမႈ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေစၿပီး  နာက်င္မႈကို သက္သာေစပါတယ္။ ေရေႏြးပုလင္း (သို႔) ေရေႏြးအိတ္ အ
လြယ္တကူ မရႏိုင္ဘူး၊ နာက်င္တဲ့ ေ၀ဒနာက လည္း အရမ္းမဆိုး၀ါးဘူးဆိုရင္ ဗိုက္ကို သင့္ရဲ႕ လက္ဖ၀ါးနဲ႔ အသာအယာ ပြတ္ေပးျခင္းကလည္း အပူေငြ႔ေငြ႕ ရေစတာေၾကာင့္ နာက်င္မႈကို အေတာ္အတန္ သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။

ရာသီေပၚခ်ိန္ကာလမွာ စားသင့္တဲ့ အစားအစာနဲ႔ မစားသင့္တဲ့ အစားအစာေတြ ရွိပါတယ္။ ေရွာင္သင့္တဲ့ အစားအစာမ်ားကေတာ့ အဆီနဲ႔ ဆိုဒီယမ္(ဆား) ပါ၀င္မႈမ်ားျပားတဲ့ အစားအစာ၊ ေအးလြန္းတဲ့ ေဖ်ာ္ရည္ေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါတယ္။

 


စားသံုးေပးသင့္တဲ့ အစားအစာ မ်ားကေတာ့..

ပူေႏြးတဲ့ အစားအေသာက္မ်ား
 ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ေရွာင္သင့္တဲ့ အရာက အေအးဓာတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရခဲေရ၊ အျခားေအးခဲတဲ့ အစားအစာေတြေနရာမွာ ေရေႏြးေႏြး၊ ဟင္းရည္ပူပူ စတဲ့ အရာေတြကို အစားထိုး စားေသာက္ေပးပါ။ ဒါက ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ အတြင္းပိုင္းကို ေႏြးေထြးေစဖို႔ ျဖစ္ၿပီး ၀မ္းဗိုက္ကို ေရေႏြးအိတ္ကပ္ေပးသလိုပဲ တူညီတဲ့ဂုဏ္သတိၱ ရွိပါတယ္။ အပူဓာတ္က ရာသီေပၚစဥ္ နာက်င္ကိုက္ခဲတဲ့ ေ၀ဒနာကို သက္သာေစႏိုင္တဲ့ အစြမ္းရွိပါတယ္။

ကာဘိုဟိုက္ၿဒိတ္ ႂကြယ္၀တဲ့ အစားအစာမ်ား
ဗီတာမင္ B1 နဲ႔ B2 ပါ၀င္တဲ့ အစားအစာေတြ ဥပမာ ေပါင္မုန္႔၊ Cereal စတာေတြ စားေပးသင့္ပါတယ္။  ဓမၼတာေပၚစဥ္ စိတ္မၾကည္မလင္ျဖစ္တာ၊ အလြယ္တကူ စိတ္တို ေဒါသထြက္ေလ့ရွိတတ္တာကို အမ်ိဳးသမီးတိုင္း ၾကံဳဖူးမွာပါ။  ေပါင္မုန္႔၊ Cereal  လိုမ်ိဳး အစားအစာေတြက ကာဘိုဟိုက္ၿဒိတ္ ႂကြယ္၀တဲ့ အစားအစာအုပ္စုထဲမွာပါ၀င္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ထဲက Serotonin ေဟာ္မုန္း ပမာဏကို ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ Sero-
tonin ေဟာ္မုန္းမ်ားလာတာနဲ႔ စိတ္ကို တက္ႂကြလာေစတာေၾကာင့္ ကာဘိုဟိုက္ၿဒိတ္ ႂကြယ္၀တဲ့ အစားအစာေတြ စားေပးျခင္းက ဓမၼတာေပၚစဥ္ စိတ္မၾကည္မလင္ျဖစ္ျခင္းကိုလည္း တားဆီးၿပီးသား ျဖစ္သြားေစပါတယ္။

မဂၢနီဆီယမ္ နဲ႔ ပိုတက္ဆီယမ္ ႂကြယ္၀တဲ့ အစားအစာမ်ား
မဂၢနီဆီယမ္နဲ႔ ပိုတက္ဆီယမ္ ႂကြယ္၀စြာ ပါ၀င္တဲ့ အစားအစာမ်ားကို ေရြးခ်ယ္စားသံုးေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ မဂၢနီဆီယမ္ပါ၀င္မႈ ျမင့္မားတဲ့ အစိမ္းေရာင္ အရြက္မ်ား၊ အေစ့အဆန္မ်ား၊ ငါး၊ ပဲနီကေလးနဲ႔ ပဲအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ေထာပတ္သီး၊ ငွက္ေပ်ာသီး ၊ ဒိန္ခ်ဥ္၊ အာလူးမီးဖုတ္ စတဲ့ အစားအစာမ်ားကုိ စားေပးပါ။ မဂၢနီဆီယမ္က ႂကြက္သားေတြေပ်ာ့ေျပာင္းဖို႔အတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ သတၱဳဓာတ္တစ္မ်ိဳးျဖစ္ၿပီး ရာသီေပၚစဥ္ ကိုက္ခဲနာက်င္မႈကိုျဖစ္ေစတဲ့ ေဟာ္မုန္း Prostaglandin ကိုလည္း ေလ်ာ့က်ေစႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
 ပိုတက္ဆီယမ္က ႂကြက္သားေတြ  ေကာင္းမြန္စြာ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အေရးပါတဲ့ သတၱဳဓာတ္ျဖစ္ၿပီး  အထူးသျဖင့္ ရာသီေပၚခ်ိန္မွာ သားအိမ္ႂကြက္သားေတြက်ံဳ႕ၿပီး နာက်င္ကိုက္ခဲျခင္းကို ပိုတက္ဆီယမ္ ပါ၀င္တဲ့ အစားအစာမ်ား စားသံုးေပးျခင္းျဖင့္ သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။

ေခ်ာကလက္
ဒီလို အခ်ိန္အတြက္ မရွိမျဖစ္ေဆာင္ထားသင့္တဲ့ အရာေနာက္တစ္မ်ဳိးကေတာ့ Dark Chocolate ျဖစ္ပါတယ္။ ေခ်ာကလက္မွာပါတဲ့ ဂုဏ္သတၱိက စားသံုးၿပီးေနာက္ သင့္ဦးေႏွာက္က Endorphin ထုတ္လႊတ္ေပးဖို႔ လႈံ႔ေဆာ္ေပးႏိုင္ၿပီး Endorphin ကေတာ့ ခႏၶာကိုယ္ထဲက သဘာ၀ Painkiller ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ စိတ္ကိုလည္း လန္းဆန္းတက္ႂကြေစတာေၾကာင့္ ရာသီေပၚခ်ိန္ နာက်င္ကိုက္ခဲၿပီး စိတ္မၾကည္မလင္ ျဖစ္တတ္တာ
ေၾကာင့္ အိပ္ရာထဲမွာ တစ္ေနကုန္ တစ္ညလံုး အခ်ိန္ျဖဳန္းမယ့္ အစီအစဥ္ကို အမည္းေရာင္ေခ်ာကလက္တစ္ေတာင့္နဲ႔ ဖ်က္သိမ္းလိုက္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

တစ္ကိုယ္ေရ သန္႔ရွင္းေရး
တစ္ကိုယ္ေရ သန္႔ရွင္းေရးက အခ်ိန္ကာလမေရြး ဂ႐ုစိုက္သင့္တဲ့ အရာျဖစ္ပါတယ္။ ရာသီေပၚေနစဥ္ ကာလကေတာ့ ကုိယ့္ရဲ႕ တစ္ကိုယ္ေရသန္႔ရွင္းေရးကို အထူးဂ႐ုစိုက္ရမယ့္ အခ်ိန္ကာလျဖစ္ပါတယ္။ သင့္ရဲ႕ လစဥ္သံုး ပစၥည္းမ်ားဟာ သန္႔ရွင္းေနဖို႔ အေရးႀကီးၿပီး အနည္းဆံုး ငါးနာရီတစ္ႀကိမ္ အသစ္လဲလွယ္ေပးသင့္တယ္လို႔ က်န္းမာေရးပညာရွင္ေတြ အၾကံျပဳထားပါတယ္။
Ref;Mayo Clinic and Women’s Health