အမ်ဳိးသမီးတိုင္းရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္

    လူေတြရဲ႕ အေျခခံက်န္းမာေရးလို႔ ဆိုတဲ့အခါ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ ကေလး၊ လူႀကီး အကုန္လံုးရဲ႕ ေယဘူယ် က်န္းမာေရးလို႔ ျခံဳငံုသံုးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးလို႔ဆိုတဲ့အခါေတာ့သဘာ၀ အေနအထားအရ ကြဲျပားမႈေတြ ရွိလာပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ မိမိရဲ႕ အသက္အရြယ္အပိုင္းအျခား တိုင္းကို ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ က်န္းက်န္းမာမာ ျဖတ္သန္းသြားႏိုင္ဖို႔ အမ်ဳိးသမီးတိုင္း လုပ္ေဆာင္သင့္တဲ့၊ အေျခခံက်တဲ့ က်န္းမာေရး အခ်က္အလက္တစ္ ခ်ဳိ႕ကို ေ၀မွ်ေပးခ်င္ပါတယ္။

က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီညြတ္ေအာင္ စားေသာက္ပါ
    အမ်ဳိးသမီးေတြ က်န္းမာေရးအတြက္ အဓိကက်တဲ့အရာက က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီညြတ္ေအာင္ စားေသာက္ေပးဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ သဘာ၀ကတိုက္႐ိုက္ရတဲ့ အစားအစာမ်ားကိုပဲ ေရြးခ်ယ္စားေသာက္ႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။ ဆိုလိုတာက လတ္ဆတ္တဲ့ အသီးအႏွံေတြ၊ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြ၊ အမွ်င္ဓာတ္ရႏိုင္တဲ့ အစားအစာေတြကို မွ်တေအာင္ ေရြးခ်ယ္စားေသာက္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆီထုတ္ထားတဲ့ ႏို႔ နဲ႔ ႏို႔ထြက္ပစၥည္းေတြ၊
အဆီနည္းတဲ့ အသားနဲ႔ ငါး၊ အေစ့အဆန္မ်ားကိုလည္း မပါမျဖစ္ ထည့္သြင္း စားေသာက္ေပးသင့္ပါတယ္။ အဆီမ်ားတဲ့ အနီေရာင္ အသားေတြ၊ အသင့္စား အစားအစာေတြကေတာ့ ေရရည္စားသံုးရင္ က်န္းမာေရးအတြက္ ဆိုးက်ဳိးျဖစ္ေစႏိုင္တာေၾကာင့္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ေလွ်ာ့စားသင့္ၿပီး ေရွာင္ႏိုင္ရင္ေတာ့ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါတယ္။ ကယ္လိုရီ၊ သၾကား၊ ဆားနဲ႔ အဆီမ်ားတဲ့ အစားအစာ၊ ေဖ်ာ္
ရည္ေတြကလည္း ေရွာင္သင့္တဲ့အရာမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။
    ကယ္လ္ဆီယမ္ဓာတ္လံုေလာက္စြာ မရရွိထားဘူးဆိုရင္ အသက္ရလာတဲ့အခါ အမ်ဳိးသမီးေတြမွာ အ႐ိုးပြေရာဂါ ခံစားရႏိုင္ေခ် ျမင့္မားပါတယ္။ ဒါကို ႀကိဳတင္ကာကြယ္ႏိုင္ဖို႔ အသက္အရြယ္ေပၚမူတည္ၿပီး ေန႔စဥ္ ကယ္လ္ဆီယမ္ဓာတ္ ၈၀၀ ကေန ၁၅၀၀ မီလီဂရမ္ၾကား ရရွိထားဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။
    က်န္းမာေရးနဲ႔ ညီညြတ္ေအာင္ စားေသာက္ေပးျခင္းက သင့္ကို ခႏၶာကိုယ္အေလးခ်ိန္ တိုးမလာေအာင္လည္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ အ၀လြန္ျခင္းေၾကာင့္က သင့္ကို ေရတြက္မရတဲ့ အပရိကဖ်ားနာမႈမ်ားဆီကိုေရာ၊ အသက္အႏၲရာယ္ ထိခိုက္ႏိုင္တဲ့ ဆီးခ်ဳိ၊ ေသြးတိုး၊ ႏွလံုးေရာဂါမ်ားနဲ႔ ေလျဖတ္ျခင္းစတဲ့ ေရာဂါမ်ားဆီသို႔ပါ ေခၚေဆာင္သြားႏိုင္ပါတယ္။
    သင္ေန႔စဥ္စားသံုးေနတဲ့ အစားအစာမ်ားဆီ က ဗီတာမင္နဲ႔ အဟာရဓာတ္ေတြ လံုေလာက္ေအာင္မရရွိႏိုင္ဘူးဆိုရင္ ျဖည့္စြက္အားေဆး တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ျဖည့္စြက္ကယ္လ္ဆီယမ္ေတြကို သက္ဆိုင္ရာ ဆရာ၀န္မ်ားရဲ႕ ညႊန္ၾကားခ်က္နဲ႔ ေသာက္သံုးႏိုင္ပါတယ္။

ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈ ျပဳလုပ္ပါ
    အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ အသက္အႏၲရာယ္ကို ထိခိုက္ေစႏိုင္တဲ့ ေရာဂါအျဖစ္ ထိပ္ဆံုးမွာ ရွိေနတာက ႏွလံုးေရာဂါ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သင့္ေတာ္တဲ့ ကိုယ္လက္ေလ့က်င့္ခန္းကို ပံုမွန္ျပဳလုပ္ေပး႐ံုနဲ႔ အဆိုပါ အသက္အႏၲရယ္ကို ထိခိုက္ေစႏိုင္တဲ့ ေရာဂါကို ကာကြယ္ထားႏိုင္တာကို သင္သိပါသလား။ ေန႔တိုင္းမဟုတ္ရင္ေတာင္မွ တစ္ပတ္ကို ငါးရက္၊ တစ္ရက္ကို မိနစ္သံုးဆယ္ဆိုတဲ့ အခ်ိန္အတိုင္းအတာက အဆိုပါ အႏၲရာယ္ကို ကာကြယ္ဖို႔ လံုေလာက္တဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ပါတယ္။ လမ္းေလွ်ာက္ျခင္း၊ ေျပးျခင္း၊ ေရကူးျခင္း၊ စက္ဘီးစီးျခင္းနဲ႔ ၀ါသနာအရ ကျခင္းကေတာင္ သင့္ႏွလံုးက်န္းမာေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္တဲ့ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွား မႈေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အဆိုပါ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈေတြက အမ်ဳိးသမီးမ်ားရဲ႕ အလံုးစံုေသာ က်န္းမာေရး အလြန္သင့္ေတာ္တဲ့  ေလ့က်င့္ခန္းမ်ားျဖစ္ၿပီး အထူးသျဖင့္ ႏွလံုးက်န္းမာေရးအတြက္လည္း ပိုလို႔သင့္ေတာ္တဲ့ ေလ့က်င့္ခန္းမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။

အႏၲရာယ္မ်ားကို မဖိတ္ေခၚပါနဲ႔
    ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းအေလ့က ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးမ်ားအတြက္ လူမႈေရးအျမင္အရေရာ က်န္းမာေရး အျမင္အရပါ မသင့္ေတာ္တဲ့ အေလ့ျဖစ္ပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။ သင့္ရဲ႕က်န္းမာေရးကို ေဒါင္ေဒါင္ျမည္ အေနအထားမွာ အျမဲရွိခ်င္တယ္ဆုိရင္ျဖင့္ ေဆးလိပ္ဆိုတဲ့ အရာကို ခပ္ေ၀းေ၀းတစ္ေနရာမွာ ထားထားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အျခားေသာ မူးယစ္ေဆး၀ါးမ်ားကိုလည္း အလားတူပါပဲ။ အယ္လ္ကိုေဟာ ပါ၀င္တဲ့ ယမကာ ပမာဏ အ နည္းငယ္ ေသာက္သံုးျခင္းက က်န္းမာေရးကို အေထာက္အကူျပဳႏိုင္တာမွန္ေပမယ့္ အလြန္ အကၽြံေသာက္သံုးျခင္းက မလိုလားအပ္တဲ့ က်န္းမာေရးျပႆနာမ်ားဆီသို႔ ဦးတည္သြားေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်န္းမာေရးကို ထိခုိက္ေစမယ့္ အႏၲရာယ္မ်ားကို ကိုယ္တိုင္ဖိတ္ေခၚဖို႔မိသလို မျဖစ္ေအာင္ ဂ႐ုစိုက္ဖို႔ လိုပါတယ္။

စိတ္ဖိစီးမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ပါ
    မိန္းမမွန္ရင္ ဘယ္အသက္အရြယ္ေရာက္ ေရာက္ စိတ္ဖိစီးမႈ ရွိကိုရွိတတ္ၾကပါတယ္။ စိတ္ဖိစီးမႈက ေသာကနဲ႔ စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြရဲ႕ အစျဖစ္ၿပီး သင့္က်န္းမာေရးကို ဆုတ္ယုတ္ေစရတဲ့ အေၾကာင္း
အရင္းတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အတတ္ႏိုင္ဆံုး စိတ္ဖိစီးမႈကင္းရွင္းေအာင္ ေနထိုင္ပါ။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးက သင့္ရဲ႕ခႏၶာကိုယ္ က်န္းမာေရးအေပၚ အမ်ားႀကီး သက္ေရာက္မႈရွိတာေၾကာင့္ ေန႔ရက္တိုင္းမွာ စိတ္ကို အနားေပးႏိုင္ဖို႔ အခ်ိန္သီးသန္႔အခ်ိန္ အနည္းငယ္ ဖယ္ထားၿပီး အဲဒီအခ်ိန္ကို ခႏၶာကုိယ္ကိုေရာ စိတ္ကိုပါ လံုး၀အနားေပးထားပါလို႔ ပညာရွင္ေတြ အၾကံျပဳထားပါ တယ္။စိတ္ဖိစီးမႈ ေျပေပ်ာက္ေစတဲ့ ကိုယ္လက္ေလ့က်င့္ခန္းမ်ဳိးလုပ္ေပးလို႔ ရသလို တရားထိုင္ျခင္း နည္းလမ္းတစ္မ်ဳိးမ်ဳိးကိုလည္း ေရြးလို႔ ရပါတယ္။

အေရျပားကင္ဆာကို ႀကိဳတင္ကာကြယ္ပါ
    လက္ရွိလူေနမႈဘ၀မွာ ေန႔စဥ္ အျပင္ထြက္ၿပီး အလုပ္လုပ္ရတဲ့ အမ်ဳိးသမီးဦးေရ မ်ားသထက္ မ်ားလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အျပင္ထြက္တိုင္းျပင္းထန္တဲ့ ေနေရာင္ျခည္နဲ႔ ထိေတြ႕ရတဲ့အခါ အေရျပား နဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ေရာဂါေတြ ျဖစ္ႏုိုင္ေခ် ျမင့္တက္လာပါတယ္။ အေရျပားကင္ဆာက အသက္အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ အေရျပားေရာဂါတစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး  ေနေရာင္ျခည္နဲ႔ အလြန္အမင္း ထိေတြ႕တဲ့အခါ ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ ကင္ဆာေရာဂါလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနေရာင္ျခည္နဲ႔ ထိေတြ႕မႈ နည္းသထက္နည္းေအာင္ ေနထိုင္ပါ။ တတ္ႏိုင္သမွ် အကာအကြယ္ယူပါ။ SPF ပမာဏ မ်ားမ်ားပါတဲ့ Sun-screen အသံုးျပဳသင့္ၿပီး ေနပူထဲမထြက္ခင္ မိနစ္(၃၀) ခန္႔ ႀကိဳတင္လိမ္းထားဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။
    သင္ဟာ ေနေရာင္နဲ႔ မၾကာခဏ ထိေတြ႕ျဖစ္တဲ့သူမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ အေရျပားကင္ဆာ စမ္းသပ္စစ္ေဆးမႈေတြကို ပံုမွန္ ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။ မွဲ႔အသစ္ေတြ ေပၚလာတာ၊ ေမြးရာပါ မွဲ႔နဲ႔ အမွတ္ေတြ ပံုသ႑ာန္၊ အရြယ္အစား၊ အေရာင္အဆင္းေျပာင္းလဲလာတာ၊ အေရျပားမွာ ပံုမွန္နည္းနဲ႔ကုသလို႔မရတဲ့ အကြက္ေတြ ေပၚလာတာ စတဲ့ လကၡဏာေတြ ျပလာတဲ့အခါ အေရျပားကင္ဆာရဲ႕ ေရွ႔ေျပးလကၡဏာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တာေၾကာင့္ ပညာ
ရွင္ေတြနဲ႔ ျပသၿပီး ကုသမႈ ခံယူသင့္ပါတယ္။

ရင္သားကင္ဆာရွိမရွိ ပံုမွန္စစ္ေဆးပါ
    အမ်ဳိးသမီးေတြမွာ အျဖစ္အမ်ားဆံုး ကင္ဆာက ရင္သားကင္ဆာနဲ႔ သားအိမ္ကင္ဆာ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးတိုင္း အသက္ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ရင္သားကင္ဆာ စစ္ေဆးမႈကို ႀကိဳတင္ျပဳလုပ္ထားသင့္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြ အၾကံျပဳထားပါတယ္။ အသက္ ေလးဆယ္ေက်ာ္ၿပီဆိုတာနဲ႔ ႏွစ္စဥ္ Mammogram ႐ုက္ၿပီး စစ္ေဆးဖို႔ လိုအပ္ၿပီး မျဖစ္မေနလည္း လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ Mammogram  က ရင္သားကင္ဆာရဲ႕ ကနဦးအဆင့္မွာတင္ ေရာဂါကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိႏိုင္တာေၾကာင့္ အခ်ိန္မီ ကုသႏိုင္ အလြန္အေထာက္အကူျပဳပါတယ္။
    အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးဟာ အသက္အရြယ္ရလာတာနဲ႔အမွ် ေျပာင္းလဲလာတတ္ပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ အေျခခံ က်န္းမာေရးကေတာ့ မေျပာင္းမလဲရွိေနတာေၾကာင့္ အထက္ေဖာ္ျပပါ အေျခခံ အခ်က္ေတြက သင့္ရဲ႕က်န္းမာေရးကို လံုး၀ဥသံု အေကာင္းအတိုင္း ျဖစ္ေနေစဖို႔ အာမခံခ်က္မေပးႏိုင္ေပမဲ့ က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔ အသက္ရွည္ရွည္ေနႏိုင္ဖို႔ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္းေတာ့ အေထာက္အကူျပဳႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။
Ref;    everydayhealth